Warming-up en cooling-down

Hardlopen is een van die sporten die je eigenlijk op elk moment van de dag gewoon kan doen, zonder gedoe. Gewoon je hardloopschoenen aan, geen geouwehoer met ergens nog helemaal naar toe rijden maar gewoon de voordeur open en gaan! En voor veel lopers werkt dit perfect.

Niet bij mij. Ik heb na mijn knieblessure een hele tijd met pijntjes in mijn knie gelopen. Soms was het even weg en ging het lopen een tijdje best lekker, maar het kwam eigenlijk altijd weer terug. Rotdingen die knieën, zeker als je al bijna 20 jaar achter een computer zit. Het frustreerde me enorm, tot het punt dat ik een tijd geleden bijna de schoenen in de wilgen had geflikkerd. Hardlopen zal wel niet bedoeld zijn voor dit lijf. Ik was het spuugzat om iedere keer weer een tijdje te moeten stoppen omdat die stomme dingen weer geen zin hadden.

Dit veranderde toen ik een keer besloot een warming-up en cooling-down te doen. Ik liep geen superlange afstanden, dus zag er het nut nooit zo van in. Wat heb ik me daar in vergist zeg en wat ben ik blij dat ik het heb geprobeerd. Ik doe het inmiddels al trouw een hele tijd voor en na elke loopje. En je raadt het al: Ik heb al een hele tijd geen last meer van mijn knieën gehad.

Opwarmen voordat je gaat lopen is zelfs bij kleine stukjes heel verstandig heb ik gemerkt. Even je lichaam voorbereiden op het hogere tempo en de belasting op het lichaam die toeneemt. En vooral ook na het lopen, wanneer je je spieren en je lichaam weer tot rust brengt.

Hoe zien mijn warming-up en cooling-down eruit?

Het belangrijkste is eigenlijk het wandelen. Voordat je begint even 5 minuten wandelen om je lichaam op te warmen en na afloop 5 minuten uitwandelen om je lichaam tot rust te laten komen. Verder doe ik voordat ik ga hardlopen een aantal oefeningen om de spieren op te warmen (bijv. squats of legswings) en na afloop wat oefeningen om de spieren te ontladen. Zoals enkel vastpakken en hiel tot aan het zitvlak trekken en been horizontaal op een bankje of verhoging en de tenen strekken.

Doe jij een warming-up of cooling-down?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *