Ik ga een halve marathon hardlopen (Deel 1)

Wat een feest zeg! 16 Kilometer lang, van Amsterdam naar Zaandam, bandjes langs de kant, cafe’s met feestmuziek. Keiharde drums zodra je de IJ-tunnel inloopt over de afgesloten snelweg. Dat is de Dam tot Damloop, die ik op 17 september jongstleden liep. Ik ben er volgend jaar zeker weer bij.

In januari 2016 besloot ik besloot mijn vrouw dat ik ging hardlopen. Ik was het daar overigens wel mee eens hoor. Tenminste, ik was het er mee eens dat ik een poging ging wagen. Ja gewoon een poging hoor, even een rondje door het park. Ik ben zo weer terug.

Dertig rondjes door het park later, liep ik nog steeds. Dankzij het schema dat ik had gekregen, inmiddels 5 kilometer in ongeveer een half uur en kon je wel zeggen dat ik langzaam verslaafd was geworden aan hardlopen. Iedereen die me al wat langer kent, weet hoe bijzonder dat is, want het enige waar ik verslaafd aan was voor die tijd was onbeperkt spareribs en Doctor Who. Oh ja en niet sporten, vooral niet sporten.

Maar nu dus ineens wel en ik vond het nog leuk ook (ja ik snap het nog steeds niet). Helaas werd ik iets te enthousiast en spurtte ik veel te snel door naar de 10 kilometer. Ik werd dan ook tijdens mijn eerste 10 kilometer wedstrijd in Amersfoort, zes maanden na mijn eerste hardlooples, hartelijk begroet door mijn eerste blessure. Dikke middelvinger naar mijn linkerknie!

Een les wijzer en een paar maanden niet lopen later, besloot ik het verstandiger aan te pakken. Ik gooide Strava van mijn telefoon en verlegde de focus van het lopen van een PR, naar mijn lichaam. Iedere keer als ik buiten liep stelde ik mezelf de volgende vragen:

  • Hoe voelt dit qua intensiteit?
  • Voel ik ergens pijn in mijn lichaam?
  • Loop ik in een comfortabel tempo?
  • Hoe is mijn ademhaling?

Mijn pace ging van 5:45 min/km naar 9:45 min/km. Slakken lachten me uit en haalden me in, maar ik voelde me goed. En het bleef goed voelen. Mijn hartslag werd leidend, zodat ik goed in de gaten kon houden of ik nog steeds op lage intensiteit liep. Ik merkte dat ik gedurende de maanden die volgden langzaam opbouwde en dat ik steeds sneller ging lopen op dezelfde hartslag (en dus dezelfde lage intensiteit). Ik ging van 9:45 min/km naar 6:45 min/km en liep uiteindelijk in september zonder enige moeite 16,1 kilometer tijdens de Dam tot Damloop.

Tijdens deze wedstrijd, vlak voor de finish ontstond in mijn hoofd een, voor de Wesley van januari 2016, onvoorstelbaar idee. Stel dat dit nu een halve marathon was en ik zou dus nog 5 kilometer moeten doorlopen, dan zou me dat nu lukken. Het zou me gewoon lukken! Ik heb me nog nooit zo lekker gevoeld als op dat moment. Het gevoel dat ik kreeg van die gedachte was onbeschrijflijk en toen ik thuis kwam, ben ik vol adrenaline, achter mijn laptop, direct op zoek gegaan naar mijn eerste halve marathon.

De CPC halve marathon in Den Haag

CPC halve marathon

Die eerste halve marathon gaat dus de City Pier City in Den Haag worden op 11 maart 2018.

Dinsdag 28 november begint mijn trainingsplan. Veertien weken lang, met totaal 41 trainingen om mezelf klaar te stomen voor de 21,1 kilometer die ik op 11 maart 2018 ga lopen. Of het me gaat lukken? Daar twijfel ik gek genoeg niet aan. Ik heb er vooral heel erg veel zin in. Voor het eerst in mijn leven heb ik het gevoel dat ik ergens mee bezig ben wat ik goed kan, wat voelt alsof ik het altijd al had moeten doen en waarover ik, in tegenstelling tot veel dingen, niet twijfel of bang ben of ik het wel ga halen.

Hoe ik het precies ga aanpakken de komende maanden? Daar vertel ik je heel graag meer over in Deel 2. Heb je vragen hierover? Laat het me hieronder weten in de comments!


2 Comments

  • Leuk om te lezen. Ben wel benieuwd naar je trainingschema – verschillende trainingen die je doet, of je een bepaald dieet hebt – ben je bewust bezig met looptechnieken? Kortom dingen die ik eventueel ook kan inzetten bij mijn hardlopen 🙂

    • Hee Arnoud, dankjewel! Goeie onderwerpen ook voor Deel 2. 🙂 Ik heb inderdaad een trainingschema met afwisselende trainingen zoals: interval, tempo run en verschillende easyruns (lang en kort). Maar daarover meer in Deel 2!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *