Hardlopen wanneer het buiten koud is

Waar ben ik aan begonnen?!? Dit is niet vol te houden. Mijn hart klopt na 1 km al mijn keel uit en ik zweet me te pletter. Mijn benen kreunen van de warmte en vragen zich af hoe lang dit nog gaat duren. Och man, wat is het heet zeg…

Een zesdaagse ultraloop van 254 km, door de eindeloze zandvlaktes van de Sahara. De temperatuur: 50 graden Celcius. Dat is de Marathon des Sables, of in het Nederlands “marathon van het zand” en is de zwaarste reis per voet op deze aardbol.

Die liep ik die dag niet. Maar met de 24 graden tijdens mijn 10k loopje van de marathon in Amersfoort, voelde het wel zo! Je merkt misschien, ik ben geen warm weer loper.

Ik word daarom ook erg blij, wanneer ik nu mijn hoofd optil en buiten de bladeren zie vallen. Het is november en we gaan langzaam richting de winter. Ik vind het echt heerlijk om mijn hardloopschoenen aan te trekken wetende dat het buiten langzaam kouder begint te worden. Niks om 05:00 uur ’s ochtends je bed uit voor je lange duurloop, omdat het om 09:00 uur al meer dan 20 graden is. Ik kan niet wachten tot de winter is begonnen. En daarom gewoon alvast:

mijn top 5 looptips bij winterweer:

5. Haar op je hoofd
Heb je het nog niet? Regel het! Zeker als het vriest, is haar op je hoofd een must! Een muts? Ja, dat kan natuurlijk ook. Maar bedek je hoofd, want zeker onder nul ga je kapot met een kale bast. Ik weet waar ik over praat, want ik heb een aantal jaar mijn hoofd geschoren (zie onder) en moest een keer halverwege mijn training afbreken omdat mijn hoofd letterlijk te pijn deed van de kou.

4. Kleed je niet te warm aan
Gek misschien als het koud is, maar begin niet te snel met lange broeken, longsleeves en jasjes. Zodra je naar buiten stapt heb je het nog koud maar wanneer je eenmaal in beweging bent, warmt je lichaam snel op en heb je spijt van al die lagen. 

3. Koop een nieuwe koptelefoon
Loop je met muziek en heb je ’s winters altijd last van koude oren? Koop voor de koude dagen een koptelefoon die over je oren valt. Zo heb je warme oren en de muziek klinkt ook nog eens beter! 

2. Eet wat van tevoren
Je verbruikt meer energie als het buiten koud is, omdat je lichaam meer moeite heeft om op temperatuur te blijven. Zorg dus zeker wanneer je wat langere afstanden gaat lopen, dat je wat extra energie tot je neemt.

1. Lekker binnen blijven
Je gaat met dit weer toch niet buiten lopen?!? Bestel een bak sushi, trek een goeie fles wijn open en kijk “de Marathon” op Netflix!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *