Hardlopen: Hoe zet je de eerste stap?

“Welkom bij de eerste les van je start to run reeks. Vandaag gaan we 30 minuten hardlopen en wisselen we een minuutje hardlopen steeds af met een minuutje wandelen. Ben je er klaar voor?”

Nee natuurlijk niet! Een les van 30 minuten, dat is in totaal 15 minuten hardlopen! Ik word al moe als ik naar de keuken loop voor een bak chips.

“Ok daar gaan we!” Belgisch loeder, denk ik en met een diepe zucht begin ik te lopen. Ik lijk van afstand waarschijnlijk meer op een zwaargewond hert dan iemand die probeert hard te lopen, maar toch stap ik 30 minuten later met een brede glimlach over de drempel mijn huis weer in. Het is me gelukt. En om nou te zeggen dat ik moe ben, nee eigenlijk. Goed, laat ik me niet direct inschrijven voor de marathon van New-York, maar 1 ding weet ik wel: ik zou dit best nog weleens leuk kunnen gaan vinden.

Die eerste training viel me 100% mee en mede daarom loop ik twee jaar later  nog steeds met heel veel plezier 3x in de week hard en begin ik volgende week met de training voor mijn eerste halve marathon. Ik, die 38 jaar lang een gloeidende hekel had aan sporten, ben nu verslaafd aan hardlopen!

Goed, voor iedereen die ook zin heeft om te gaan lopen, of moeite heeft om het vol te houden, hierbij mijn belangrijkste bevindingen van de afgelopen 2 jaar en de redenen waarom ik nog steeds geniet van iedere keer dat ik buiten loop.

rustig aan, Usain bolt!

Eigenlijk gelijk de belangrijkste tip die ik kan geven. Gewoon rustig aan beginnen. Niet te snel van start gaan als je net begint met lopen. Die snelheid komt vanzelf wel, geloof me. In het begin is het belangrijkste dat je het lopen leuk vindt en het juist niet teveel inspanning kost. Als elke training voelt als topsport en iets wat je met veel moeite is gelukt, dan hou je het niet vol. Dat is ook precies de reden waarom ik 3x een avontuur in de sportschool binnen een maand heb afgebroken. Ik was iedere keer na een half uur kapot en had zeker niet het gevoel dat ik het nog wel even vol had kunnen houden. Na de training moet je thuis komen met een gevoel dat je nog wel een stukje door had willen lopen en dat het prima ging. Dan is de motivatie des te groter om een paar dagen later weer op pad te gaan.

Hoe weet ik of ik niet te snel loop dan?

Begin de eerste keer met wandelen en versnel na een paar minuten je pas naar een rustig jog-tempo. Je kunt gerust een klein beetje versnellen als je het gevoel hebt dat je te langzaam loopt. Je bent nog steeds comfortabel aan het lopen als je een gesprek kunt voeren zonder dat je buiten adem raakt. Merk je na een paar zinnen dat het niet meer lukt om rustig te ademen, dan loop je te snel en kun je beter wat gas terug nemen. Tip wat betreft de praat-test: Neem even iemand mee als je het uitprobeert. Staat zo lullig in je eentje.

Hardlopen kost in het begin geen geld!

Echt, laat je niet gek maken hoor! Heb je een paar oude sportschoenen of gympen en een versleten joggingbroek? Perfect, you’re good to go! Deur open, lopen maar! Laat je vooral in het begin niks wijsmaken over dure hardloopschoenen met ondersteuning en speciale hardlooponderbroeken met spoilers. Ga eerst maar eens ontdekken of hardlopen iets voor je is. En dat kan prima op een paar sportschoenen van de Scapino van twee tientjes. Daarna kun je altijd nog een persoonlijke lening aanvragen en jezelf belonen met een paar toffe Nikes en een nieuwe Apple Watch.

rekken en strekken?

Mag, maar hoeft in het begin zeker niet. Zolang je nog in een rustig tempo hardloopt en de afstanden niet te ver zijn, warmt je lichaam vanzelf rustig op en is rekken en strekken niet nodig. Krijg je wat last van je knieën, heupen of voeten? Of loop je inmiddels een half uur achter elkaar? Denk dan eens na over een warming-up of cooling-down routine.

Tot slot: START TO RUN

De start to run reeks (Evy Gruyaert) waar ik deze blog mee begon, is trouwens een uitstekende manier om te beginnen met hardlopen. Je begint met 1 minuut wandelen en 1 minuut hardlopen en dat wissel je steeds af. Na 3 van deze trainingen worden dit 2 minuten, net zolang tot je ontspannen 30 minuten achter elkaar kunt lopen. Zoek maar eens op, er is ook een app. Van harte aan te raden! Woon je in de buurt van Amersfoort? Dan mag je me ook altijd bellen, ik help je graag op weg! 😉


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *